(I част) Въздушно окачване – видове и предимства

(I част) Въздушно окачване – видове и предимства

Какво е въздушно окачване?

В наши дни все повече коли излизат от производствените фабрики с така нареченото въздушно окачване, заместващо до скоро популярните листови ресьори или класическите пружини. Стабилността на автомобила по време на движение се дължи именно на този тип амортисьори, които разчитат на сгъстен въздух. 

На мястото на пружините се намират въздушни възглавници, които се помпат от компресор за въздушни възглавници, засмукващ най-обикновен въздух от атмосферата, който прекарва през влагоуловителя и надува възглавниците до необходимия обем, за да се нивелира автомобила.

Въздушното окачване дава огромно предимство за повишаване на комфорта при шофиране и поддържането на оптималност при пътния просвет без изменения, като позволява ритмичен ход на автомобила, независимо от неговото натоварване. При натежаване на автомобила, неговата задна част не ляга до земята, а предната не се повдига високо – тук идва ролята на въздушното окачване, компресора подава необходимото количество въздух към възглавниците и колата отново се изравнява.

Предимства на въздушното окачване

Има множество предимства да изберете комплекти за въздушно окачване за автомобили над традиционни пружинни системи, като например: 

  1. По-доброто управление на автомобила, тъй като възглавниците са регулируеми на различни нива на компресия
  2. По-широк диапазон за настройка на товароносимост
  3. Лесно персонализиране и модификация на окачването
  4. Превозните средства могат да се регулират на различни нива на твърдост и мекота, както и височина на автомобила в зависимост от личния избор
  5. Подобрява живота на гумите

 

При комби моделите например, въздушното окачване се явява като голямо удобство. Днес все повече автомобили, дори и по-ниският клас, излизат от заводите с въздушно окачване, а за високия клас автомобили  въздушно окачване Audi, въздушно окачване Mercedes, въздушно окачване BMW, въздушно окачване Bentley, въздушно окачване Porsche, въздушно окачване Volkswagen и др., то е задължителна екстра.

То се използва основно за по-голям комфорт при пътуване или при товарните автомобили при голяма разлика между основното и максимално допустимото им натоварване.

Как е устроено въздушното окачване?

В него влиза балон за съхранение на въздуха или т.нар. въздушна възглавница, датчик за регулиране на нивото на купето и такъв за температура и охлаждане, компресор, който има функция за улавяне на влагата, клапанен блок за управление, както и електромагнитни клапани. Работата на компресора е да засмуква въздух, т.нар. работен газ, от атмосферата, да го прекарва през уловителя на влага и да надува балона (възглавницата) с 5-10 литров обем, под налягане около 6.5-7 бара.

Оптималната плавност на хода на автомобила, независимо от натоварването му, е предимството, което въздушното окачване осигурява чрез системата за електронно управление с клапанния блок, се подава допълнителен въздух от въздушна камера, за да се поддържа разстоянието от центъра на колелото, следящо се от датчиците към клапанния блок.  

Следва продължение...