Компресора за въздушни възглавници е предназначен за въздушно окачване и е високопроизводителен бутален компресор. Той е един от най-важните компоненти на системата за въздушно окачване, защото той осигурява налягането. Състои се от бутало със сегмент, работещо безмаслено в метален корпус. Има електромотор, който задвижва буталото в цилиндъра. Всмукания въздух се компресира от движението на буталото. Компресора за въздушни възглавници се състои и от дехидратор, който изсушава въздуха, постъпващ от атмосферата, предварително пречистен от филтър. В дехидратора отделената от постъпилия въздух влага се съхранява за кратко, докато се изпари чрез топлината създадена при работата на компресора за въздушни възглавници. Той се включва и изключва от реле, което се управлява от електронно управляващия блок. За изпускане на свръх налягане, или налягане, което не е необходимо в момента, се грижи електромагнитен клапан. Някои производители като WABCO произвеждат компресор за въздушни възглавници, който работи чрез термосензор. При прегряване и вдигане на температура на корпуса над 140 градуса, той спира тока. Други марки като AMK изпълняват тази функция по време. По принцип, при нормално функциониране компресора за въздушни възглавници работи за много кратко време, до 40 сек. Максимално налягане на чисто новия компресор за въздушни възглавници варира между 17-21 бара. При повечето автомобили на въздушно окачване съществува резервоар за въздух, който управлява по ефективно налягането в системата , като по този начин съкращава времето за активиране на компресора за въздушни възглавници. За нормално работно налягане и нормално функциониране на въздушното окачване са необходими 13-15 бара. При такива показатели, времето необходимо на компресора за въздушни възглавници за вдигане на автомобила от едно ниво на следващо е около 13-15 секунди. При някои марки като AMK, буталото на компресора за въздушни възглавници, помпи и в двете посоки, като по този начин върши два пъти по бързо работа за единица време . По този начин се удължава живота на самия компресор за въздушни възглавници.
ВИДОВЕ И МАРКИ КОМПРЕСОР ЗА ВЪЗДУШНИ ВЪЗГЛАВНИЦИ
Компресора за въздушни възглавници, най-често бива два вида :
При същата температура, но теоретично, при AMK моделите на компресора за въздушни възглавници се спира тока, но не посредством температурен сензор, а на база работено време без прекъсване, обикновено 80-90 секунди. И в двата варианта, вина за проблема при компресора за въздушни възглавници има неглижиран проблем с теч на въздух и закъсняла смяна на изпускащи налягане въздушни възглавници. Достатъчно е дори няколко дни да се кара със изпускаща въздушна възглавница, което да доведе до излизане от строя на компресора за въздушни възглавници. При разговори с нашите клиенти, стигнахме до заключението, че те не са наясно, как точно и по каква причина се счупва компресора за въздушни възглавници. Собственика на автомобила, почти винаги е наясно, че има проблем с теч на въздух от възглавница. Той обаче казва, че сутринта намира колата снижена на някоя страна, но като я запали, тя се вдига и той цял ден си кара без проблеми. Това, което той не знае и не си дава сметка е, че теча не спира, напротив усилва се, поради движението на въздушната възглавница и многократно по-бързото отваряне и затваряне на микропукнатините. При такъв масиран теч, на компресора за въздушни възглавници му се налага да работи почти постоянно. След прегряване до 140 градуса, тока му се спира и грешката на таблото е факт. При следващото гасене и палене на автомобила, ситуацията се рестартира, докато накрая компресора за въздушни възглавници е тотално повреден. Добре е също да се има предвид, че отделни резервни части и компоненти за компресор за въздушни възглавници и на двете марки WABCO и AMK не се предлагат и не се произвеждат от производителите. Всички части като сегменти, уплътнения, бутала и т.н. са с произход Китай, като качеството им е подобно на качеството на техния компресор за въздушни възглавници. Грижата за изправността на компресора за въздушни възглавници включва и периодичен преглед на филтъра, чрез който се чисти постъпващия въздух.
При стар, задръстен филтър или маркуч на филтъра, компресора за въздушни възглавници няма откъде да вземе въздух, който да нагнети в налягане. След известно време следва прегряване и тотална повреда. Възможен е и проблем с нарушена цялост на маркуча на филтъра. Тогава има вероятност вода да попадне директно вътре в компресора за въздушни възглавници. Следва тотална повреда. Същото е възможно да се случи и при залепване, в положение "затворено" на релето, което управлява компресора за въздушни възглавници. При смяна на компресор за въздушни възглавници, задължително трябва да се сменят релето и филтъра. Разхода е пренебрежително малък, а ползите от избягване на гореописаните проблеми са гарантирани. В електронния магазин на www.aeropik.bg ще намерите всичко необходимо за поддържането в изправност на системата на въздушно окачване на вашия автомобил.